یو پی اس

اجزای تشکیل دهنده یو پی اس

قسمتهای تشکیل دهنده یو پی اس

قسمت های تشکیل دهنده یو پی اس

بطور خلاصه یک سیستم قد رت بدون وقفه (UPS) یک سیستم قدرت الکترونیکی است .وظیفه اصلی آن ، تامین پیوستگی و کیفیت مشخصی از توان برای تجهیزات مصرف کننده ، درصورت بروز خرابی کلی یا جزئی منبع اصلی توان که معمولاً شرکت برق منطقه ای است ، می باشد.

این عمل با تبدیل برخی از شکلهای انرژی ذخیره شده به توان تغذیه مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده در دوره زمانی معین و زمانیکه توان تولید شده توسط شرکت برق به مدت کافی در دسترس نباشد یا قابل قبول نباشد ، انجام می شود .

ازقسمتهای اصلی تشکیل دهنده یک دستگاه یو پی اس  می توان به موارد زیر اشاره نمود : 

  • یک‌سوساز عبارتست از مبدل جریان متناوب به جریان مستقیم .
  • اینورتر عبارتست از مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب .
  • واحد شارژر وسیله ای است که برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم جهت شارژ نمودن باتری بکار می رود
  • باتری : دو یا چند سلول ذخیره انرژی الکتریکی که به هم وصل شده و به عنوان منبع انرژی الکتریکی استفاده می شوند.

تکنولوژی های رایج  عبارتند از : 

  • Standby (off line )
  • Line Interactive
  • Double Conversion

برای مشاوره و خرید انواع یو پی اس با شماره تلفن 88447000-021 با ما در ارتباط باشید.

تکنولوژیStandby Off line

این توپولوژی عموماً برای تغذیه کامپیوترهای شخصی بکاربرده می شود.همان طور که در بلوک دیاگرام زیر نمایش داده شده است ، در شرایط عملکرد عادی (هنگامیکه منبع توان ورودی در بازه مجاز است) ، توان از منبع ورودی به خروجی دستگاه یو پی اس  انتقال داده می شود . در زمان خرابی منبع ورودی و یا خارج شدن ولتاژ و فرکانس از رواداریهای مجاز ، توان خروجی توسط اینورتر و انرژی ذخیره شده باتری تامین میگردد .

اینورتر تنها هنگامی شروع به کار میکند که منبع ورودی دچار خرابی گردد .در این تکنولوژی توان خروجی از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نبوده و از نظر ولتاژ و فرکانس به ورودی وابسته می باشد (مگر در مواردی که توسط استابلایزر و یا ترانس های فرو رزونانس ، اصلاح ولتاژ انجام شود).

این توپولوژی عمومأ در توانهای پایین تولید می گردد، اما راندمان بالا و قیمت پایین از مزایای این طراحی است.

بلوک دیاگرام یوپی اس Standby (off line )

 

تکنولوژی Line Interactive

این توپولوژی درسایتها ، شبکه و سرورها و تجهیزات آی تی  بیشترین استفاده را دارد . همان طور که در بلوک  دیاگرام شکل زیر دیده می شود .در این طراحی اینورتر آماده به کار بوده و در حالت عملکرد عادی وظیفه شارژ باتری ها را عهده دار است .

زمانیکه توان ورودی از بازه مجاز تعریف شده خارج گردد ، پیوستگی توان خروجی از اینورتر و انرژی ذخیره شده باتری ها تامین می گردد . معمولا جهت فراهم شدن رگولاسیون ولتاژ مناسب در خروجی در این طراحی از ترانسفورمرهای tap changing  نیز استفاده می شود. در مقایسه با توپولوژی standby  تجهیزات فیلترینگ بیشتری تعبیه شده و ناپایداری خروجی و نویزهای سوییچینگ نیز کاهش یافته است . قیمت پایین  و توانایی اصلاح ولتاژ نامناسب ورودی ، از مزایای  این طراحی می باشد .

برای مشاوره و خرید انواع یو پی اس با شماره تلفن 88447000-021 با ما در ارتباط باشید.

  تکنولوژی Double Conversion

همان طور که در بلوک  دیاگرام شکل زیر دیده میشود این طراحی از جهاتی مشابه سیستم standby  است با این تفاوت که در شرایط عملکرد عادی نیز اینورتر توان خروجی را تامین می نماید . در این طراحی ابتدا توان AC   ورودی توسط رکتیفایر به DC   و سپس توسط اینورتر،DC   به AC تبدیل می گردد و امکان عملکرد دو سویه وجود ندارد .

به هنگام خرابی منبع ورودی ویا خارج شدن توان ورودی از رواداریهای مجاز ، نیز اینورتر پیوستگی توان خروجی را با استفاده از انرژی ذخیره شده باتریها تامین مینماید، در این طراحی عملا transfer time    نخواهیم داشت . در این طراحی به هنگام بروز خطاهایی نظیر over heat ، over load و یا خرابی اینورتر ، خروجی یو پی اس به صورت اتوماتیک و بدون وقفه از مسیر  bypass  تامین می گردد . از مزایای این تکنولوژی ، اصلاح ضریب توان ورودی و مستقل بودن توان خروجی از ولتاژ و تغییرات فرکانس ورودی در طراحی(vfi)  می باشد.

یوپی اس های دابل کانورژن در توانهای بالاتر از 1kVA  طراحی و تولید می گردد.به دلیل کارکرد مداوم اینورتر ، فرسایش قطعات و المانهای پاور و تلفات انرژی بالا می باشد. بازده کم و هزینه بالا نیز از دیگر معایب این تکنولوژی است.

 

به غیر از مدارات یو پی اس از دیگر مولفه های اصلی آن می توان به باتری ها اشاره نمود که از طریق آن ها می توان انرژی لازم جهت استفاده های که تحت پوشش یو پی اس قرار دارد را فراهم کند.مقدار اندازه باتری جهت تعیین اندازه یو پی اس از هر وسیله دیگر مهم تر می باشد. مقدار اندازه باتری متناسب با مقدار انرژی ذخیره شده در یو پی اس و مقدار زمانی است که یو پی اس باید یک بار مشخص را تحت پوشش قرار بدهد.

برای مشاوره و خرید انواع یو پی اس با شماره تلفن 88447000-021 با ما در ارتباط باشید.

باتری های یو پی اس

بیشتر باتری های یو پی اس مشابه باتری هایی می باشد که در اتومبیل ها استفاده می شود اما باتری سربی – اسیدی ۱۲ ولت از نمونه های آن می باشد.اگرچه تفاوت های مهمی نیز جهت آن ها وجود دارد.این نوع از باتری ها مناسب استفاده در یو پی اس نیست.جهت استفاده از آن ها نوع مخصوصی از باتری استفاده می شود.

باتری های سربی- اسیدی با مقدار دریچه تنظیم شده مناسب باتری یو پی اس می باشد. این نوع از باتری ها به جهت جلوگیری نمودن از هر گونه نشت اسیدی و فرار هیدروژنی به شکل کاملا بسته ای قرار دارند. به جهت جلوگیری از نشت، اسید و … با لایه های نمد یا فیبر پوشیده شده اند که سبب می شود آن را سرجای خود نگه دارد. این نوع از باتری ها نسبت به انواع باتری های قدیمی معلق در مایع دارای مزیت های زیادی هستند. از جمله این که می توان آن را براحتی در مسافت های طولانی حمل و نقل نمود زیرا آن ها در مقابل نشت محافظت شده اند در صورتی که باتری های سنتی معلق درمایع دارای خطرات زیادی از جمله نشت می باشند.تنها نقطه منفی باتری های یو پی اس قیمت بالاتر آن ها نسبت به باتری های قدیمی می باشد.تقریبا تمامی باتری های یو پی اس با توجه به مقدار ولتاژ و مقدار ظرفیت داخلی آن ها طبقه می شوند.

1 نظر در “اجزای تشکیل دهنده یو پی اس

  1. بابک گفت:

    ممنون از اظلاعات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *